Bio bigband


Ontstaan van de Jalafusi Big Band
De Jalafusi Big Band is in 2007 ontstaan uit een groep enthousiaste muzikanten van een jazzensemble van Cultura in Ede. Onder de jarenlange bezielende leiding van Martien de Kam heeft de bigband zich ontwikkeld tot een sterk ensemble met een flink repertoire. In de warme zomer van 2014 heeft de Jalafusi Big Band zich losgemaakt van Cultura om zelfstandig verder te gaan en uit te groeien tot een volwaardige bigband.

laatste optreden Jalafusi Big Band olv Martien de Kam | Cultura Ede | 28 juni 2014

laatste optreden van de Jalafusi Big Band olv Martien de Kam | juni 2014 | Cultura Ede | foto: Jan Onclin

Dirigent / bandleider Jalafusi Big Band
Maurice Ditmer is sinds september 2014 dirigent/bandleider van de Jalafusi Big Band. Hij is werkzaam als trompetdocent en coördinator aan muziekschool de Muzen te Veenendaal en tevens is hij als muziekdocent verbonden aan het Berlagelyceum te Amsterdam. Daarnaast dirigeert hij regelmatig koren en orkesten in verschillende bezettingen en kun je hem op verscheidene podia trompet horen spelen.

Jalafusi Big Band olv Maurice Ditmer | Cultureel Cafe Dante in Cultura Ede | 23 april 2015

Jalafusi Big Band olv Maurice Ditmer | april 2015 | Cultura Ede | foto: Edwin Nieuwstraten

Bezetting
Bas- en ritme: Erik Dekker (drums), Erwin Diepenbroek (bas), Valentijn van Veen (piano), Steef Otten (gitaar)
Saxofoon: Rutger Bakker (alt), Karlijne Pietersma (alt), Aad Wissink (tenor), Lennart Blokland (tenor), Rob Lokhorst (bariton)
Trompet: Martin Alewijn, Wilhelm van de Vooren, Ries Zilstra, Jolanda Onclin, Feike Klomp
Trombone Bob Venema, Wilma Schepers, Floris van Ingen, Jan Jaap Slobbe (bastrombone)
Zang: div gastsolisten o.a. Pien Schneider, Cecilia Hoezen, Caia Mangelsdorf, Myra van der Jagt, Mariona Sinia, Roderick van Essen
Percussie: gastspeler Sampoerna Soekhram

Regelmatig verschijnt er naast de aankondiging van optredens een leuk artikel in de media

EdeTotaal november 2017
Link naar artikel over de bigband in EdeTotaal van november 2017 (wk 44)



Artikel in Ede Stad 29 januari 2016 – door Feike Klomp

Een linkje naar het artikel over de Jalafusi Big Band in de digitale versie van Ede Stad
29 janauri 2016 – door Feike Klomp

Project Frontvrouw – onze eerste theaterproductie

Flyer FRONTVROUW - Jalafusi Big Band olv Maurice Ditmer ft Pien Schneider

Flyer FRONTVROUW – Jalafusi Big Band olv Maurice Ditmer ft Pien Schneider

 

 

 

Frontvrouw flyer

‘Frontvrouw’ staat voor een unieke samenwerking tussen zangeres Pien Schneider en de Jalafusi Big Band uit Ede. Nederlandstalige teksten van Pien op bekende jazzstandards zoals Fly Me To The Moon en The Look Of Love, vormen de basis voor deze swingende avond.  “Naast mijn werk als (studio)zangeres, backing-vocal en zangcoach schrijf en bewerk ik graag songs. Het project Frontvrouw is een muzikaal cadeau dat ik graag voor u uit wil pakken. Ik kijk ernaar uit.”

Maurice Ditmer, de geïnspireerde dirigent van de Edese Jalafusi Big Band,  maakt van een ongewone combinatie een buitengewone uitkomst. “Door een toevallige ontmoeting kreeg een idee vleugels. Now it’s time to fly.”
Met prachtige vertalingen, theater, beeld en een flinke dosis humor stond de productie garant voor een swingende, vrolijke jazzmuziektheatershow. Deze show is uitgevoerd op 30 maart 2017 in Cultura Ede. Meer info?
agenda item Frontvrouw op onze website
www.facebook.com/frontvrouw
Teaser Youtube met wat zangfragmenten voor Frontvrouw

Stage layout Jalafusi Big Band – feb 2016
[wpfilebase tag=file id=4 /]
plattegrond podiumindeling Jalafusi Big Band, incl apparatuur

 

 

Bigbands – ontstaan en geschiedenis – algemeen

Een Bigband is een muzikaal ensemble, vooral geassocieerd met het spelen van jazzmuziek. Bigbands werden bijzonder populair in de jaren dertig en veertig van de 20e eeuw tijdens de periode van de swing. Een bigband bestaat gewoonlijk uit ongeveer 12 tot 25 muzikanten en omvat saxofoons, trompetten, trombones en een ritmesectie.

In het midden van 1920-1929 maakten gewoonlijk 10 tot 25 muzikanten deel uit van de bigband. In die tijd werd een milde vorm van jazz gespeeld waar weinig improvisatie aan te pas kwam. Deze dansmuziek (tot aan de swing) werd gekenmerkt door zoetgevooisde, romantische melodieën.

Tegen 1930 verscheen een nieuwe vorm van bigband, die meer authentieke jazzmuziek speelde. Er werd nu meer ruimte binnen de muziek gegeven voor geïmproviseerde solopartijen. Deze soort muziek bereikte echter nooit het succes van de bands die romantische melodieën speelden.

Na 1945 evolueerde jazz in allerlei nieuwe richtingen.

Moderne bigbands spelen sindsdien allerlei soorten jazzmuziek.

Samenstelling
Deze bigbands zijn gewoonlijk samengesteld uit verschillende secties van meestal vier à vijf muzikanten:

  • Ritmesectie: drumstel, basgitaar of contrabas, piano en gitaar. Alhoewel het de bedoeling is dat de ritmesectie niet boven de andere instrumenten gehoord wordt, is zij essentieel voor de bigband en haar publiek. De ritmesectie wordt meestal de motor/aandrijving van de band genoemd, met als belangrijkste taak de band aan “te drijven” in een constant tempo. De ritmesectie zorgt voor het grootste deel voor het swingeffect van de bigband. Een ritmesectie die niet goed samenspeelt zal niet swingen maar stijf en kil klinken. Als de ritme-instrumenten goed samenspelen wordt er iets bereikt wat in de elektronica “phase-lock” wordt genoemd, het totaal samen zijn van tempo en fase. In zo’n geval wordt de ritmesectie swingend genoemd.
    • Piano: ofschoon de piano onderdeel is van de ritmesectie is de bijdrage als ritme-instrument in de praktijk minimaal. De functie van de piano is naast solo-instrument onder andere het punctueren, accentueren van melodieën en het spelen van tegenmelodieën.
    • Gitaar: de gitaar is in een bigband een echt ritme-instrument. In een 4/4 maatnummer speelt de gitarist vier tellen in iedere maat. De gitarist speelt soms solo, maar meestal wat minder dan de piano.
    • Contrabas en basgitaar: sommigen beweren dat de contrabassist of basgitarist het belangrijkste lid is van de ritmesectie omdat het instrument niet alleen de beat aangeeft maar ook de basis (fundament) van de harmonie van de bigband. Dat is goed te horen en wordt soms ook gevoeld door alle bandleden. De bassist speelt meestal vier tellen in iedere 4/4 maat, en speelt in bigbandarrangementen vrijwel altijd zonder rust, in tegenstelling tot de blazers. Om een goed swinggevoel te krijgen speelt de bassist meestal extreem legato waardoor de noten in elkaar overgaan en een constante pulserende sound ontstaat. In swingstukken wordt staccato basspel meestal vermeden.
    • Drums: de drummer is ook een belangrijk lid van de ritmesectie. Samen met de bas en gitaar vormt hij de kern van de ritmetijdmachine. In bigbandmuziek speelt de drummer gewoonlijk de basdrum heel lichtjes om zelf in de maat te blijven en om niet te interfereren met de bassist. De belangrijkste onderdelen zijn de snaardrum, hi-hat en ride cimbaal. Tijdens een drumsolo gebruikt de drummer het hele arsenaal van zijn drumstel.
  • Trompetsectie: 1e t/m 4e trompet (soms wel vijf trompetten zelfs). De sectieleider (=lead trumpet) speelt de hoogste noten. Als de hele band hetzelfde ritme speelt, geeft de leadtrompet voor de hele bigband de frasering en articulatie aan. De tweede trompettist speelt veelal de sologedeeltes.
  • Saxofoonsectie: 1 baritonsaxofoon, 2x tenorsaxofoon en 2x altsaxofoon. De eerste altsax is altijd de leider van deze sectie. De sectieleider geeft de frasering en het volume aan. Omdat saxofoon spelen minder inspannend is dan trompet en trombone, komt deze sectie vaak “aan bod” in de meeste bigbandarrangementen. Het is niet ongebruikelijk voor de saxofonisten om te “dubbelen” op andere houtblaasinstrumenten zoals fluit en (bas)klarinet.
  • Trombonesectie: 1e t/m 4e trombone (1 bastrombone en drie tenortrombones). De trombones zijn wat lager van klank dan de trompetten.
  • Hoornsectie: niet alle bigbands hebben hoorns, maar de modernere soms wel.

De trompet- en trombonesecties samen worden ook wel de brasssectie genoemd. Soms is er ook een zanger of zangeres, die dan de melodiepartij zingt. Bij afwezigheid van zang wordt dit door de instrumenten uit het orkest gedaan.

Muziekstijlen
Tegenwoordig heeft de benaming bigband meer met de bezetting te maken dan met de muziekstijl die men erin speelt. Bigbands van nu spelen niet alleen jazzmuziek (denk aan de Glenn Miller Big Band), maar ook populaire muziek, die speciaal voor hen gearrangeerd werd.

Bigbandleiders
In de jaren 30 en 40 kenden bigbands veel succes. Ook tijdens en na de Tweede Wereldoorlog bleven velen van hen opwindende dansmuziek maken. Vaak ontleenden ze hun naam aan de orkestleider, omdat diens naam de meeste bekendheid genoot. De leider speelde zelf gewoonlijk piano, verzorgde vaak de arrangementen of schreef zelf nieuwe nummers. Een aantal grote namen uit de bigbandwereld:

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bigband